Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań. Jest umowa na projekt Tramwaju na Naramowice etap 2

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PIM

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. Jest umowa na projekt Tramwaju na Naramowice etap 2
wiz. PIM
Poznań podpisał właśnie umowę na projektowanie drugiego etapu Tramwaju na Naramowice. Umowa ma zostać zrealizowana w ciągu 1000 dni od momentu jej zawarcia.

Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisała umowę na zaprojektowanie budowy drugiego etapu Tramwaju na Naramowice. Zamówienie zrealizuje biuro projektowe Sweco. Firma ta będzie odpowiadała za przygotowanie odpowiedniej dokumentacji dla drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice. Przypomnijmy, że Poznań zmienił tryb realizacji inwestycji i odsunął ją nieco w czasie.

– Budowa drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice jest niezwykle istotna dla północnej części miasta. Już jej pierwszy odcinek od Wilczaka do ul. Błażeja pokazał, że mieszkańcy potrzebowali tej inwestycji. Od prawie trzech lat kilkanaście tysięcy osób korzysta codziennie z tej trasy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania cytowany w komunikacie prasowym. Dzięki budowie kolejnego odcinka od Wilczaka do skrzyżowania ulic: Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego dojazd z Naramowic do Centrum i z powrotem będzie jeszcze szybszy i wygodniejszy. Jednocześnie odciążony zostanie węzeł przy moście Teatralnym.

– Podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej oznacza, że rozpoczynamy bardzo ważny czas przygotowań do realizacji tej inwestycji, w trakcie których opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania dotyczące torowiska tramwajowego i przystanków, ale też towarzyszącej infrastruktury, jak jezdnie, chodniki i drogi rowerowe, a także oczywiście zagospodarowania zielenią. Skompletowane zostaną również niezbędne decyzje administracyjne zezwalające na realizację zadania. Dobra dokumentacja projektowa pierwszego etapu inwestycji pozwoliła na sprawną budowę trasy do ul. Błażeja, dlatego to takie ważne również teraz – mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Projektanci przeanalizują też kilka istotnych kwestii podnoszonych m.in. przez mieszkańców, w celu opracowania jak najbardziej optymalnych rozwiązań. Choć projektowanie to głównie praca nad dokumentacją, to przygotowania do inwestycji będzie można zobaczyć także w terenie. Sporządzona zostanie inwentaryzacja zieleni, dlatego na pewnym etapie na drzewach pojawią się oznaczenia, które jednak nie będą przesądzały o dalszym losie danej rośliny. Celem takich prac jest weryfikacja drzew i zbadanie ich aktualnego stanu. Następnie zadaniem projektantów będzie opracowanie rozwiązań, które zapewnią możliwie największą ochronę istniejącego drzewostanu. Na wstępnym etapie przeanalizują oni możliwość zmiany przekroju ul. Szelągowskiej z uwzględnieniem planowanego układu drogowego, by jak największa liczba drzew została zachowana. Sprawdzą też możliwości optymalizacji układu komunikacyjnego m.in. w zakresie skrzyżowania „Małe Garbary”. Obowiązkiem projektantów będzie też świadczenie wsparcia technicznego na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych, a także sprawowanie nadzoru autorskiego.

Kontynuacja trasy na Naramowice

Nowa trasa tramwajowa będzie kontynuacją tej, której budowę zakończono w 2022 roku. Ma mieć długość ponad 3 km i biec od pętli Wilczak przez ulice Szelągowską i Garbary do węzła Małe Garbary. W ramach inwestycji przewidziana jest również zmiana przebiegu torowiska w ciągu ul. Małe Garbary i Wolnica – do placu Wielkopolskiego. Podczas prac zostanie przebudowany istniejący układ drogowy, m.in. skrzyżowania, ciągi piesze i rowerowe. W rejonie przystanku kolejowego Poznań Garbary powstanie węzeł przesiadkowy z uwzględnieniem zadaszonego przejścia z przystanków tramwajowych na perony kolejowe. Spore zmiany czekają skrzyżowanie ulic Estkowskiego, Małe Garbary i Garbary wraz z fragmentami ulic Solnej (do pl. Wielkopolskiego) i Estkowskiego (do ul. Szyperskiej). Konieczna będzie zmiana geometrii tego węzła umożliwiająca włączenie do istniejącego układu nowej trasy tramwajowej z północy, jak i na potrzeby przyszłych, możliwych inwestycji. Torowisko na ul. Małe Garbary i Wolnica zostanie przesunięte bliżej pasa zieleni rozdzielającego jezdnie (przy założeniu zachowania rosnących tam drzew).

Wraz z torowiskami, siecią trakcyjną i układem drogowym prace projektantów obejmą również ok. 7 km sieci kanalizacyjnej, ponad 3 km sieci wodociągowej i gazowej, ponad kilometr - ciepłowniczej, ok. 10 km sieci elektroenergetycznych oraz ok. 5 km sieci telekomunikacyjnej, a także projekt ostatecznego zagospodarowania terenu.

Zakładany czas sporządzenia pełnej dokumentacji z pozwoleniami to 1000 dni.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Kto zaprojektuje drugi etap Tramwaju na Naramowice?

Komunikacja

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Komunikacja

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Jakub Rösler 07 października 2024

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Komunikacja

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Redakcja/inf. pras. 30 września 2024

Drugi etap tramwaju na Naramowice najwcześniej w 2030 roku

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań. Kto zaprojektuje drugi etap Tramwaju na Naramowice?

Komunikacja

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Komunikacja

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Jakub Rösler 07 października 2024

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Komunikacja

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Redakcja/inf. pras. 30 września 2024

Drugi etap tramwaju na Naramowice najwcześniej w 2030 roku

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5